Menu Close

Bijbel populair in de sociale media

© Foto: Inge Kooiman

De Bijbel doet het goed in de sociale media, merkt het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap (NBG). Dat blijkt uit de cijfers van de diverse kanalen en platforms over 2023. Vooral op Instagram trokken Bijbelteksten veel aandacht.

‘Talloze mensen, zeker de jongere generaties, halen hun informatie en inspiratie uit sociale media. Met onze missie – de Bijbel voor iedereen – willen we ook hen bereiken’, zegt Stefan van Dijk, Manager Ontwikkelen en Uitgeven bij het NBG. ‘Social media zijn een wereld op zichzelf. Het gebruik ervan blijft toenemen, in 2023 in Nederland naar gemiddeld 114 minuten per persoon per dag. Dat heeft ook schaduwzijden. We vinden het belangrijk dat de Bijbel daar aanwezig is. Daarom openen we de Bijbel via onze sociale mediakanalen en hopen we mensen te boeien. Daarin slagen we steeds beter.’

‘Talloze mensen, zeker de jongere generaties, halen hun informatie en inspiratie uit sociale media. Met onze missie – de Bijbel voor iedereen – willen we ook hen bereiken’, zegt Stefan van Dijk, Manager Ontwikkelen en Uitgeven bij het NBG. ‘Social media zijn een wereld op zichzelf. Het gebruik ervan blijft toenemen, in 2023 in Nederland naar gemiddeld 114 minuten per persoon per dag. Dat heeft ook schaduwzijden. We vinden het belangrijk dat de Bijbel daar aanwezig is. Daarom openen we de Bijbel via onze sociale mediakanalen en hopen we mensen te boeien. Daarin slagen we steeds beter.’

In 2023 kreeg het NBG-kanaal op Instagram er 1.100 volgers bij; het heeft nu 4.500 volgers. Het bereik groeide naar 170.000, een stijging van 66% ten opzichte van 2022. Vooral de serie ‘De favoriete Bijbeltekst van…’ was geliefd, met als toppers de teksten van de katholieke influencer Romy Kersten (7000 views) en EO-presentator Jurjen ten Brinke (ruim 5000). Ook op andere NBG-kanalen van het NBG waaronder Facebook doen Bijbelteksten het goed. Facebook had in 2023 een bereik van 974.000, 30% meer dan in 2022.

Vrouwenplatform

In maart sloot vrouwenplatform Zij Lacht zich aan bij het NBG. Dit platform maakt vooral gebruik van de sociale media en groeide van 24.000 naar bijna 35.000 volgers. Ook hier deed de groei zich vooral voor op Instagram (nu 26.000 volgers, 14% meer dan in 2022). Het bereik via Facebook groeide met 25% naar 16.000. Een proef op TikTok sloeg aan: de meest bekeken video kreeg 2.371 views. Zij Lacht gaat daarmee door in 2024 en zal ook actiever zijn op Pinterest. Zij Lacht bereikt een breed publiek: traditioneel-kerkelijk en charismatisch, maar ook niet-kerkelijk en zoekend. Social Media Manager Femke van Dooren: ‘Veel vrouwen die zoekend zijn weten ons te vinden. Daar zijn we heel blij mee.’